14/5/2024 - ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨH
 Εργοτάξιο Ελληνικό Μετρό Α.Ε. - Φρέαρ ΤΒΜ Βείκου

Στο πλαίσιο του ΕΔΠΜΣ “Διαχείριση Έργων Υποδομών και Κατασκευών” του ΕΜΠ πραγματοποιήθηκε στις 14/5/2024 τεχνική επίσκεψη των φοιτητών του προγράμματος στο εργοτάξιο του Ελληνικό Μετρό Α.Ε. και συγκεκριμένα στο Φρέαρ ΤΒΜ Βείκου, της νέας Γραμμής 4-Τμημα Α’.

Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας είναι νέα γραμμή, η οποία θα συνδέσει το κέντρο της πόλης με τις Βορειοδυτικές και τις Ανατολικές περιοχές. Περιλαμβάνει Σήραγγα Διπλής Τροχιάς μήκους 12.8 km, 15 Σταθμούς, 9 Φρεάτια Αερισμού, Συνδετήρια Σήραγγα 800 m, η οποία θα συνδέσει τη νέα Γραμμή 4 με το ήδη υπάρχον δίκτυο του Μετρό στο κέντρο, και 2 υπόγειους χώρους εναπόθεσης, συντήρησης και καθαρισμού συρμών στις δύο άκρες της Γραμμής, μήκους 250 m και 700 m αντίστοιχα.

Δύο Μηχανήματα Ολομέτωπου Κοπής (ΤΒΜ – Tunnel Boring Machines) έχουν συναρμολογηθεί στις δύο άκρες της Γραμμής, στα φρέατα Κατεχάκη και Βεΐκου και λειτουργούν προς αντίθετες κατευθύνσεις ώστε να συναντηθούν στον Σταθμό «Ευαγγελισμός», όπου και θα αποσυναρμολογηθούν. Το ΤΒΜ1 Βεΐκου, η ΝΙΚΗ, θα διανύσει 7.2 km σήραγγας, ενώ μέχρι σήμερα έχει ολοκληρώσει 45 m.

Οι φοιτητές ξεναγήθηκαν στο εργοτάξιο όπου οι κα. Νατάσα Σιαπατόρη, βοηθός Επιβλέποντος Μηχανικού και ο κ. Σταμάτης Νικολόπουλος, Επιβλέπων Μηχανικός Σηράγγων ΤΒΜ γραμμής 4 τους παρουσίασαν τα βασικά τμήματα του μηχανήματος ΤΒΜ (Tunnel Boring Machine) και τον τρόπο λειτουργίας και χειρισμού του. 

Τα βασικά τμήματα του μηχανήματος TBM, τα οποία παρουσιάστηκαν στους φοιτητές, είναι η Κοπτική Κεφαλή (Cutter Head), η Ασπίδα (Shield), το Κεντρικό Σύστημα Περιστροφής (Main Drive), ο Κοχλιοφόρος Κοχλίας (Screw Conveyor), ο Ανυψωτήρας Προκατασκευασμένων Στοιχείων (Segment Erector), το Σύστημα Προώθησης (Thrust Cylinders) και ο Υποστηρικτικός Εξοπλισμός του ΤΒΜ (Back-up), ο οποίος αποτελείται από 4 βαγόνια. Κάθε λειτουργία που σχετίζεται με τη διάνοιξη της σήραγγας παρακολουθείται και ελέγχεται από τον χειριστή του ΤΒΜ, μέσω του κύριου πίνακα ελέγχου.

Όπως εξήγησαν στους φοιτητές, ένας τυπικός κύκλος παραγωγής του ΤΒΜ αποτελείται από δύο βασικά βήματα:

  • την εκσκαφή της σήραγγας, διαμέτρου 9.5 m και την παράλληλη προώθηση του ΤΒΜ κατά 1.5 m και
  • την ανέγερση ενός προκατασκευασμένου δακτυλίου (7 προκατασκευασμένα στοιχεία), μήκους 1.5 m, εσωτερικής διαμέτρου 8.5 m και πάχους 35 cm, με χρήση του ερέκτορα και των 18 ζευγών κυλίνδρων μέσα στην ασπίδα.

Στο τέλος κάθε κύκλου παραγωγής, το ΤΒΜ αφήνει πίσω του ένα έτοιμο τμήμα σήραγγας μήκους 1.5 m και εσωτερικής διαμέτρου 8.5 m.

Επίσης παρουσιάστηκαν από τους προαναφερθέντες οι γεωλογικοί σχηματισμοί που συναντώνται κατά τη διάνοιξη της Γραμμής και χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

  • σχηματισμούς της Ψαμμιτικής – Μαργαϊκής Σειράς,
  • σχηματισμούς του Αθηναϊκού Σχιστολίθου και
  • Αλλουβιακά Ριπίδια μεγάλου πάχους.

Τέλος οι φοιτητές ενημερώθηκαν για την πορεία και εξέλιξη του έργου καθώς και για τους τρόπους προσαρμογής του, ανάλογα με τα στοιχεία που συναντώνται αλλά και τους τρόπους διαχείρισής τους.

Τους φοιτητές συνόδευσε ο Διευθυντής του προγράμματος και μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης ΕΜΠ Καθηγητής Ε. Σαπουντζάκης.

Θερμές ευχαριστίες εκφράζονται σε όλους τους προαναφερθέντες για την εξαιρετική φιλοξενία, την ξενάγηση των φοιτητών και τις πολύ κατατοπιστικές παρουσιάσεις τους.